Laten we eens proberen iets duidelijk te maken door nagenoeg alleen maar vragen te stellen:
Open uw debiteurenlijst en maak voor uzelf eens een selectie op +45, +60 of zelfs +90 dgn. Hoe lang zijn deze lijsten precies, hoe hoog zijn de openstaande bedragen en welke namen komen voorbij? Ja, waarschijnlijk staan daar ook bij ú een aantal ‘gevestigde namen’. Vraag u eens af met welke van deze klanten u voor het laatst contact heeft gehad? Of beter nog, wanneer heeft u voor het laatst euro’s van deze klant op uw rekening gezien? Tot slot vragen wij u de ‘gevoels-vraag’ toe te passen: welke van deze klanten neemt mij daadwerkelijk serieus?
Over welke naam/namen heeft u nu een slecht gevoel? Schrijf deze eens op een memoblaadje of post-it. Wanneer u deze week een paar minuten van uw tijd vrij heeft, controleer dan eens of u in deze zaken al de juiste herinneringen, ingebrekestellingen en/of aanmaningen hebt verstuurd. Waarom? Wist u dat er klanten zijn die binnen dit debiteuren-spelletje wel eens de grens opzoeken (en van dit spelletje een ‘sport’ maken)? Tuurlijk wist u dat. Kredieten en liquide middelen komen momenteel niet bepaald uit de lucht vallen. Maar wist u ook dat sommige ‘topsporters’ onder deze klanten Ú momenteel bewust als bank gebruiken?
Ja, ook wij erkennen dat u in het kader van klantbehoud hier en daar concessies moet doen en moet ‘geven en nemen’. Dit geldt zeker voor de goedwillende vaste relatie, waarbij u niet 1,2,3 een vordering bij een incassopartner over de schutting gooit. Maar zorg dat, naast de vriendelijke telefoontjes, u ook uw papierwerk in orde blijft houden dat áls daadwerkelijk betaling uitblijft u dírect kunt schakelen en niet alsnog moet beginnen met de ‘1e herinnering’. Wij komen nog regelmatig ondernemers tegen die hierin (wat ons betreft) nog vrij naïef handelen en er een goedgelovige administratie op nahouden. Dit terwijl wij, bij het uiteindelijke ontvangst van het incassodossier, vaak al zien dat desbetreffende debiteur een van die welbekende ‘topsporters’ is uit onze database.
Dus bij deze, een gewaarschuwd mens telt voor twee: “Speelt ook ú voor bank?”