Regelmatig krijgen onze dossierbehandelaars (of deurwaarders tijdens huisbezoeken) de vraag of er nog een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: Even afspreken welk bedrag maandelijks betaald moet worden. Maar hoe regel je het goed?
Zoals van ons wordt verwacht onderzoeken wij eerst wat wetten, regels en werkinstructies bepalen. Schuldeisers geven vaak een kader voor regelingen. Bijvoorbeeld een maximum aantal maanden dat de regeling mag duren. Duurt de regeling langer dan X maanden, dan hebben we vaak meer informatie nodig over de inkomsten en uitgaven.
Wettelijk recht op een regeling is er (nog) niet. Als er na verschillende herinneringen niet is betaald en er zou in alle gevallen een wettelijk recht op regelen zijn, heeft dat iets van de niet-betaler ‘belonen’.
Aan de andere kant is een betalingsregeling een goed instrument voor alle partijen om extra kosten, van bijvoorbeeld dagvaarding en het proces naar de rechter, te voorkomen.
Een regeling wordt door ons altijd getroffen via de bekende SMART-methode.
- Specifiek: Welk bedrag wordt er betaald
- Meetbaar: Wij monitoren de regeling en sommeren wanneer een termijn niet is betaald
- Acceptabel: Is het voor de schuldeiser een goede regeling, conform werkafspraak. Dus vragen wij naast het inkomen ook de vast lasten en eventuele andere schulden zijn, zodat die naast een regeling kunnen worden betaald.
- Realistisch: Als een debiteur een regeling aanbiedt, kijken wij of deze haalbaar is. Soms wordt vol goede bedoelingen een hoog bedrag per maand als regeling voorgesteld. Dan is het onze taak om na te gaan of dat haalbaar is op grond van de aangeleverde informatie.
- Tijdsgebonden: Wanneer moet betaald worden? In overleg met de schuldenaar wordt afgesproken wanneer de termijn betaald moet worden en binnen welke termijn de gehele vordering dient te zijn voldaan.
AGIN Otten heeft in 2024 meer dan 12.500 regelingen afgesproken. Om wat meer context te geven: in dat jaar ontvingen we iets meer dan 18.000 nieuwe zaken en werd er in ongeveer 700 zaken gedagvaard. De regeling is dus een belangrijke vorm om betalingsachterstanden op te lossen. Regelingen kunnen op allerlei manieren worden aangeboden zoals tijdens een huisbezoek maar ook via telefoon, chat en website. Wilt u een regeling treffen? Klik dan HIER.