Incasseren op maat,


dát is AGIN Otten
door Agin Otten 1 april 2025
Over de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) en het Besluit kwaliteit incassodienstverlening (Bki) hebben wij u in het verleden al geïnformeerd. Deze is sinds afgelopen jaar van kracht. Als u buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verricht voor andere partijen dan uw eigen bedrijf is deze wetgeving mogelijk ook op u van toepassing. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan VVE- en vastgoedbeheerders. De Wki is van toepassing op zogenoemde ‘buitengerechtelijke incassowerkzaamheden’. Dit zijn activiteiten ter verkrijging van voldoening buiten rechte van een vordering tot betaling van een geldsom. Onder dergelijke ‘werkzaamheden’ vallen, onder andere, het opnemen van contact, verstrekken van inlichtingen, versturen van een betalingsherinnering, aanmaning of ingebrekestelling, behandelen van verweer, (proberen te) treffen van een betalingsregeling en in ontvangst nemen van betalingen. Registratie incassoregister & incassoverbod Het verbod om zonder registratie in het incassoregister buitengerechtelijke incassowerkzaamheden te verrichten is per 1 april 2025 van toepassing. Vakbekwaamheid Het Bki stelt eisen aan de vakbekwaamheid van uw medewerkers die buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verrichten. Verklaring omtrent gedrag (VOG) Uw medewerkers dienen een verklaring omtrent het gedrag (VOG) te overleggen die niet ouder is dan drie maanden. Overige kwaliteitseisen Voorts is er nog een aantal kwaliteitseisen die direct zullen gelden. Het gaat om eisen met betrekking tot: - Inzicht en opbouw van de vordering; - Omgang met en informatievoorziening aan de debiteur; - Inrichting werkzaamheden en administratie; - Klachtenregeling en geschillenregeling; Vraagt u zich af of de Wki ook van toepassing is op úw administratieve werkzaamheden en of dat gevolgen dat voor u heeft? Neem dan contact met ons op.
door Agin Otten 1 april 2025
Wat is aanhangig maken? "Aanhangig maken" verwijst naar het formeel starten van een rechtszaak door een geschil of vordering in te dienen bij de rechtbank. Het proces van aanhangig maken omvat het indienen van de benodigde documenten en het starten van een juridische procedure die leidt tot een officiële rechtszaak. Normaal gesproken begint het met het uitbrengen van een dagvaarding Hoe werkt het? Voorbereiding van de documenten: Om een zaak aanhangig te maken, moeten de benodigde documenten worden voorbereid. Dit omvat een dagvaarding waarin de vordering of het geschil wordt omschreven. Betekening aan de tegenpartij: De dagvaarding wordt aan de wederpartij (de gedaagde) betekend. Deze wordt dus op de hoogte worden gesteld van de rechtszaak. Indiening bij de rechtbank: De dagvaarding wordt vervolgens ingediend bij de rechtbank. Wat zijn de volgende stappen na het aanhangig maken? Na het aanhangig maken van een zaak volgen doorgaans de volgende stappen: Verweer en schriftelijke rondes De verweerder krijgt de kans om schriftelijk te reageren (conclusie van antwoord) of uitstel hiervan te vragen. Als de gedaagde partij reageert mag de eisende partij hierop reageren (conclusie van repliek) Hierna mag de gedaagde partij nog eenmaal reageren (conclusie van dupliek) Voorbereidende zitting/comparitie Op ieder moment kan de rechter een comparitie van partijen gelasten. Dit is een zitting waarbij de eisende en gedaagde partij persoonlijk moeten verschijnen om verduidelijking en/of informatie te krijgen of een schikking te bevorderen. Bewijslevering en getuigenverhoor Indien nodig kunnen partijen bewijs overleggen of getuigen oproepen. Uitspraak (vonnis) De rechter doet uitspraak, vaak binnen enkele weken of maanden na de zitting. Eventuele hoger beroep of cassatie Indien een partij het niet eens is met de uitspraak, kan deze in hoger beroep of cassatie gaan. Heeft u vragen over het aanhangig maken van een zaak of wilt u meer informatie over hoe dit proces in uw specifieke situatie werkt? Neem gerust contact met ons op.
door Agin Otten 25 februari 2025
Regelmatig krijgen onze dossierbehandelaars (of deurwaarders tijdens huisbezoeken) de vraag of er nog een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: Even afspreken welk bedrag maandelijks betaald moet worden. Maar hoe regel je het goed? Wet- en regelgeving / klantafspraken Zoals van ons wordt verwacht onderzoeken wij eerst wat wetten, regels en werkinstructies bepalen. Schuldeisers geven vaak een kader voor regelingen. Bijvoorbeeld een maximum aantal maanden dat de regeling mag duren. Duurt de regeling langer dan X maanden, dan hebben we vaak meer informatie nodig over de inkomsten en uitgaven. Wettelijk recht op een regeling is er (nog) niet. Als er na verschillende herinneringen niet is betaald en er zou in alle gevallen een wettelijk recht op regelen zijn, heeft dat iets van de niet-betaler ‘belonen’. Aan de andere kant is een betalingsregeling een goed instrument voor alle partijen om extra kosten, van bijvoorbeeld dagvaarding en het proces naar de rechter, te voorkomen. SMART Een regeling wordt door ons altijd getroffen via de bekende SMART-methode. - Specifiek : Welk bedrag wordt er betaald - Meetbaar : Wij monitoren de regeling en sommeren wanneer een termijn niet is betaald - Acceptabel : Is het voor de schuldeiser een goede regeling, conform werkafspraak. Dus vragen wij naast het inkomen ook de vast lasten en eventuele andere schulden zijn, zodat die naast een regeling kunnen worden betaald. - Realistisch : Als een debiteur een regeling aanbiedt, kijken wij of deze haalbaar is. Soms wordt vol goede bedoelingen een hoog bedrag per maand als regeling voorgesteld. Dan is het onze taak om na te gaan of dat haalbaar is op grond van de aangeleverde informatie. - Tijdsgebonden : Wanneer moet betaald worden? In overleg met de schuldenaar wordt afgesproken wanneer de termijn betaald moet worden en binnen welke termijn de gehele vordering dient te zijn voldaan. Cijfers 2024 AGIN Otten heeft in 2024 meer dan 12.500 regelingen afgesproken. Om wat meer context te geven: in dat jaar ontvingen we iets meer dan 18.000 nieuwe zaken en werd er in ongeveer 700 zaken gedagvaard. De regeling is dus een belangrijke vorm om betalingsachterstanden op te lossen. Regelingen kunnen op allerlei manieren worden aangeboden zoals tijdens een huisbezoek maar ook hier aan de balie of via telefoon, email en website. Wilt u een regeling treffen? Klik dan HIER .
door Agin Otten 7 januari 2025
Afgelopen jaar heb ik met succes het eerste deel van mijn opleiding tot deurwaarder afgerond. Na enkele jaren ervaring te hebben opgedaan als incassomedewerker en jurist bij een deurwaarderskantoor, heb ik op 18 oktober 2024 met trots een nieuwe stap in mijn carrière gezet. Op die dag werd ik beëdigd tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder bij de Rechtbank Maastricht – een mijlpaal waar ik met veel voldoening op terugkijk. Inmiddels heb ik al wat kilometers op de weg gemaakt en merk ik dat het werk als deurwaarder me goed bevalt. Het is een veelzijdige en uitdagende functie die zowel juridische kennis als praktische vaardigheden vereist. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar aan de Hogeschool Utrecht. Naast mijn stage bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders ben ik druk bezig met mijn afstudeeropdracht. Tijdens mijn afstuderen richt ik me op een diepgaand onderzoek naar de informatieverplichtingen en de ambtshalve toetsing. Ik onderzoek niet alleen de wettelijke kaders en relevante jurisprudentie, maar ook hoe deze in de praktijk worden toegepast. Mijn doel is om inzicht te krijgen in de naleving van informatieverplichtingen en de manier waarop rechtbanken ambtshalve toetsing uitvoeren.  Ik kijk uit naar een leerzame en waardevolle tijd bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders en ben enthousiast om mijn kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen.
door Agin Otten 12 december 2024
AGIN Otten heeft onlangs een audit laten uitvoeren in het kader van de gerechtsdeurwaarderswet en de bestuursregel KBvG Kwaliteitstoets. Deze audit is op 16 oktober 2024 uitgevoerd door auditor H. Olivier (CorEco Trading & Consultancy) en het bestuur van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders heeft ons op 11 december bericht dat zij tot het oordeel gekomen is dat aan AGIN Otten een positief toetsingsverslag wordt verleend. Het positieve toetsingsverslag heeft een geldigheidsduur van drie jaar en geldt tot 7 december 2027. Gerechtsdeurwaarders dragen een grote verantwoordelijkheid. Er wordt in de beroepsgroep dan ook veel aandacht besteed aan het bewaken van de kwaliteit van de ambtsuitoefening en dienstverlening. Dit gebeurt onder meer via toezicht en tuchtrecht. Met de Kwaliteitstoets heeft de KBvG een hoge standaard neergezet voor bedrijfsvoering en dienstverlening. Gerechtsdeurwaarders worden onder meer iedere drie jaar getoetst door een externe auditor, die daarvan een toetsingsverslag opmaakt, en tussentijds vindt een zelfevaluatie plaats. Daarin staat hoe de gerechtsdeurwaarder presteert op het gebied van bijvoorbeeld onafhankelijkheid, risicobeheersing en personeelsbeleid.
Show More
Share by: