De coronacrisis zorgt voor een forse economische crisis. Wat is de impact hiervan op het betaalgedrag van Nederlanders? Kunnen schuldeisers meer betalingsachterstanden verwachten bij hun klanten? En hoe kunnen schuldeisers hier het beste mee omgaan?
AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders adviseert haar klanten, ondanks de coronacrisis, vooral snel in te grijpen als mensen niet betalen. Vaak is uw vordering niet de enige openstaande schuld. Schuldeisers moeten proberen problematische schuldsituaties zo vroeg mogelijk te signaleren. Deze aanpak is vaak succesvol gebleken. Door achterstanden niet onnodig op te laten lopen, blijft het totale schuldenpakket van de schuldenaar binnen een oplosbare zone.
Aandacht voor de omstandigheden
De coronacrisis is voor AGIN Otten wel reden om, meer dan ooit, voor maatwerk
te kiezen. We hebben oog voor de bijzondere omstandigheden waar sommige debiteuren
zich nu in bevinden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we rekening houden met mensen,
die door de coronacrisis hun baan zijn verloren en nog wachten op de uitkering,
die nog in aanvraag is. Ook probeert AGIN Otten terughoudend te zijn met
kostenverhogende maatregelen, indien debiteuren op welke manier dan ook te
maken hebben gekregen met corona (wegvallen inkomsten, ziekte). Passende
betalingsregelingen zijn hier een mogelijke oplossing. Gezien de omstandigheden
kunnen lopende betalingsregelingen ook worden verlaagd, indien de situatie
hierom vraagt. Dit om extra kosten in deze tijd te voorkomen.
Onzekere toekomst
Bij debiteuren met een uitkering of vast inkomen leidt de coronacrisis
nauwelijks tot extra betalingsproblemen. Zij hebben minder te maken met door
corona wegvallende inkomsten. De toekomst blijft echter onzeker. AGIN Otten
verwacht dat veel uitkeringsgerechtigden met een kortdurende WW-uitkering
alsnog terugvallen naar bijstandsniveau. Dan zijn de inkomsten en uitgaven niet
meer in balans en kunnen zij alsnog in een schuldsituatie terecht komen.
AGIN Otten zal de situatie tijdens deze crisis dan ook goed blijven monitoren en haar klanten adviseren over hoe zij het beste kunnen omgaan met hun incassobeleid tijdens de coronacrisis. Het doel blijft om te voorkomen, dat schulden tijdens deze crisis uit de hand lopen.