Uit diverse recentelijke onderzoeken naar gezond financieel gedrag van mensen is geconcludeerd dat drie dingen van belang zijn bij de benadering van mensen met armoede en schulden:
-debiteuren moeten weten wat ze moeten doen
-debiteuren moeten dit ook kunnen doen
-debiteuren moeten het belangrijk vinden om actie te ondernemen
In aansluiting hierop is er de afgelopen jaren meer aandacht gekomen voor de gedragskant van schuldenproblematiek. De centrale vraag is: Wat is nodig om mensen met schulden in beweging te krijgen en wat is nodig om hun gedrag duurzaam te veranderen? Motivatie en geloof in eigen kunnen van de debiteur, speelt hierbij een grote rol.
AGIN Otten doet haar voordeel met de uitkomsten van dergelijke onderzoeken. Dit betekent concreet dat wij onze communicatie richting debiteuren steeds kritisch analyseren, beoordelen en indien nodig aanpassen. Zo is een persoonlijk gesprek (telefonisch, op kantoor of aan de deur) met de debiteur een goed voorbeeld van een moment waarbij direct tijdens het gesprek de inhoud en toon van de boodschap snel en effectief aangepast kunnen worden naar een bij déze debiteur passende motiverende techniek.
Ook werken wij steeds aan de verbetering van onze schriftelijke communicatie richting debiteuren. Het is van belang dat (incasso)brieven zodanig geformuleerd worden, dat deze eenvoudig te lezen en te begrijpen zijn voor de debiteur. In veel gevallen kennen wij onze debiteuren. Hierdoor weten wij op welke manier wij een debiteur moeten benaderen. Dit vergt maatwerk. Naast het doel om de vordering geïncasseerd te krijgen, zetten wij daarom ook in om het financieel gedrag van debiteuren duurzaam te veranderen.
We weten dat stress door financiële schaarste, onbedoeld zorgt voor minder verstandig handelen door een debiteur. Daarom dient altijd rekening gehouden te worden met de impact van deze stress, die door schulden kan ontstaan. Dit doen wij door een vertrouwde en prettige omgeving te bieden voor het contact met debiteur. Hierbij is van belang dat een coachende houding wordt aangehouden en een eenvoudige communicatie richting debiteur wordt nagestreefd. Het waarderen en belonen van gewenst gedrag kan hierbij ook helpen.
Iedere debiteur heeft zijn eigen (leef)situatie, zijn eigen taalniveau en zijn eigen mate van zelfredzaamheid. AGIN Otten vindt het van belang om met deze aspecten rekening te houden en speelt hierop in bij de benadering van debiteuren. Motiverende gespreksvoering, een goede en duidelijke communicatie maar ook haalbare oplossingen houden wij hierbij voortdurend in het oog. Wij realiseren ons namelijk dat uw debiteuren ook uw klanten zijn. Kortom: Incasso op Maat!