De coronacrisis beïnvloedt ons leven en werken nog steeds op bijna alle mogelijke gebieden. Ook de financiële gevolgen voor veel burgers en ondernemers beginnen zichtbaar te worden. Er zijn twee grote verschillen met de financiële crisis van 2008. Schulden staan nu volop in de aandacht en de coronacrisis is vooral een maatschappelijk probleem. Van ons allemaal. Dat zorgt ervoor dat de maatschappij betrokkenheid verwacht van de KBvG én van de gerechtsdeurwaarders in Nederland.
Bellen is oplossen
Daarom is de KBvG opnieuw gestart met de campagne ‘ bellen is oplossen ’. Daarmee wil de KBvG - namens haar leden/gerechtsdeurwaarders – burgers en ondernemers stimuleren snel te bellen om betalingsproblemen op te lossen. Door te bellen met de gerechtsdeurwaarder kan men de situatie bespreken en kan er een passende oplossing worden gezocht; dat voorkomt dat hun schulden onnodig verder oplopen.
De campagne is maandag 11 januari 2021 gestart en de campagneboodschap wordt weer uitgezonden op de publieke omroepen. Naast deze radiospotjes bestaat de campagne uit een website www.bellenisoplossen.nl en een campagneboodschap op sociale media.
Samen oplossen
Met deze campagne hebben we twee doelen die in elkaars verlengde liggen. Er is veel onderzoek gedaan naar de reden waarom mensen geen contact opnemen met een gerechtsdeurwaarder over hun schulden. Veel van die redenen berusten op vooroordelen rondom de gerechtsdeurwaarder en het taboe rondom schulden. Met deze campagne steken we als gerechtsdeurwaarders de hand uit: bel ons dan kunnen we het sámen oplossen. Dat draagt ook direct bij aan ons imago: we sommeren en doen een bevel tot betaling, maar wij zijn professionele dienstverleners waarmee te praten valt over redelijke oplossingen. Met ons kun je bellen, je schulden bespreken én oplossen! Daarmee willen we burgers en bedrijven over de streep trekken die anders niet hadden gebeld.