Positieve toetsing KBvG Normen voor Kwaliteit

AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders • 7 januari 2019

In navolging op het onlangs behaalde ISO 9001:2015 certificaat heeft AGIN Otten tevens een positief toetsingsverslag ontvangen ten aanzien van de Normen voor Kwaliteit van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). Leuk en aardig, maar wat hebben schuldeisers en schuldenaren daar eigenlijk aan?


Elke dienstverlener (ongeacht welke branche) zal aangeven dat zij ‘kwaliteit’ leveren, logisch. Toch staat de incassobranche in Nederland niet altijd in een positief daglicht. Gelet op de aard van de dienstverlening zullen er mogelijk altijd wel negatieve reacties blijven bestaan, maar het gebrek aan toezicht op incasso-organisaties in Nederland heeft er wel voor gezorgd dat diverse malafide incassopartijen de krant hebben gehaald (geheel terecht overigens). Voor het geval u het nog niet wist, iedereen in Nederland kan een incassobureau beginnen. Daar zitten dus ook prutsers (en erger) tussen. Er zijn uiteraard op vrijwillige basis kwaliteitscertificaten te behalen, maar er is verder geen overkoepelend orgaan welke toeziet op naleving van verplichte kwaliteitsnormen. Bij gerechtsdeurwaarderskantoren is dit wél het geval. De KBvG bepaalt de zogenaamde ‘Normen voor Kwaliteit’ en deurwaarderskantoren moéten daar gewoonweg aan voldoen. Middels inzage in auditresultaten bepaalt een toetsingscommissie of het kantoor daadwerkelijk ‘kwaliteit’ levert of ‘op de vingers getikt moet worden’. Naast deze controle vanuit de beroepsgroep is er op gerechtsdeurwaarders daarnaast ook nog tuchtrechtelijk toezicht. Vinden schuldenaren dat ze onterecht behandeld zijn door een gerechtsdeurwaarder? Dan kan een onafhankelijke tuchtrechter sancties opleggen, deurwaarders schorsen, of zelfs uit hun ambt zetten. Middels dit systeem van toezicht kunnen zowel schuldeisers als schuldenaren er op vertrouwen dat incasso via een gerechtsdeurwaarderskantoor correct (en volgens de regels) zal verlopen.


Bij AGIN Otten staat kwaliteitsmanagement al jaren bovenaan de agenda. Mede gelet op de soms negatieve publiciteit rondom de branche achten wij het van extra groot belang om zowel schuldeisers als schuldenaren te kunnen aantonen dat hun dossiers bij ons in betrouwbare handen zijn. Middels objectieve keurmerken en certificaten trachten wij dit soort zaken aantoonbaar te maken richting de markt en is ‘kwaliteit’ bij ons géén loze kreet.

door Agin Otten 19 november 2025
Wat is executoriaal beslag? En wat is het verschil met conservatoir beslag? Ontdek het nu bij AGIN Otten.
door Agin Otten 19 november 2025
Kom er achter vanaf welk bedrag u een incassobureau kunt inschakelen en wat de voordelen zijn van inschakeling. Lees snel verder.
Hoofdelijke aansprakelijkheid
door Agin Otten 19 november 2025
Ontdek wat hoofdelijke aansprakelijkheid is, wanneer je het bent en verschillende voorbeelden.
wie helpt bij een alimentatie achterstand
door Agin Otten 14 november 2025
Heeft u te maken met een alimentatie-achterstand? Dan wilt u uiteraard weten hoe u dat geld alsnog kunt innen. Maar wat doet wie, en wanneer schakelt u welke partij in? In deze blog leggen we het uit.
Veelgestelde vragen over alimentatie en incasso
door Agin Otten 14 november 2025
In deze blog beantwoorden we de meest voorkomende én praktische vragen over alimentatie-incasso en de rol van de gerechtsdeurwaarder.
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie moet jaarlijks worden verhoogd met een wettelijk vastgesteld indexeringspercentage, tenzij anders is afgesproken. Wanneer indexering jarenlang niet is toegepast, kan er een aanzienlijk bedrag aan achterstallige indexatie ontstaan.
Verjaring van alimentatie
door Agin Otten 14 november 2025
Alimentatie kan verjaren, waardoor u achterstallige bedragen mogelijk niet meer kunt innen. Zowel partner- als kinderalimentatie verjaren per maandtermijn na vijf jaar.
achterstand in alimentatie, wat nu?
door Agin Otten 14 november 2025
U heeft een achterstand met uw alimentatiebetaling. Wat nu verder? Wij leggen het aan u uit.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Op grond van een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland mogen gemeenten niet langer structureel meer dan 5% van een bijstandsuitkering inhouden voor zowel de opbouw van vakantiegeld als voor het aflossen van beslag of terugvorderingen. Gemeenten zullen daarom de inhoudingen in verband met beslag op de uitkering niet meer maandelijks afdragen. Wat is er veranderd vanaf juni 2025? Uitkeringsgerechtigden ontvangen voortaan elke maand 95% van hun uitkering. De gemeente houdt geen aparte reservering meer in voor vakantiegeld; dit wordt ingezet voor aflossing van schulden of terugvorderingen. In plaats van maandelijkse betalingen aan schuldeisers, vindt er jaarlijks een afdracht plaats (zolang er beslag ligt op de uitkering). Wat betekent dit voor schuldeisers en beslagleggers? De bedragen die eerder maandelijks werden overgemaakt, zullen voortaan jaarlijks in mei aan de beslagleggers worden afgedragen. Belangrijk om te weten Hoewel het lijkt alsof er minder wordt afgelost, is dit slechts tijdelijk. De aflossing vindt één keer per jaar plaats. Schuldeisers ontvangen voortaan dus een jaarlijkse uitbetaling van het totaal gereserveerde bedrag.
door AGIN Otten 13 oktober 2025
Mijn naam is Neira Vejzovic en ik ben 26 jaar oud. Ik werk nu ruim een jaar met veel plezier bij AGIN Otten Gerechtsdeurwaarders, waar ik onderdeel uitmaak van het team ‘Eigen Cliënten’. Ik heb een bachelor gevolgd in Europees recht aan de universiteit van Maastricht, waarbij ik ontdekte dat het Nederlands recht mij toch meer trok. Ik heb daarom een minor gevolgd in Nederlands rechtsgeleerdheid om zo toch mijn civiel effect te behalen. Vervolgens heb ik aan dezelfde universiteit de master ‘Recht en Arbeid’ met een specialisatie in arbeid en gezondheid gevolgd, waarvoor ik op dit moment de laatste puntjes op de i van mijn masterthesis aan het zetten ben. Op kantoor behandel ik dossiers vanaf het moment dat ze aangeleverd worden tot en met het executietraject, waardoor mijn werk veelzijdig is. Daarnaast is de diversiteit in mijn dossiers ook groot vanwege de vele verschillende soorten opdrachtgevers (schuldeisers). Ook bekommer ik mij om een gedeelte van de losse opdrachten die wij ontvangen van verschillende advocatenkantoren, collega’s en andere opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat het werk interessant en uitdagend is en blijft.